Lars Dolkemeyer
Lars Dolkemeyer has been a doctoral researcher at the Collaborative Research Center (CRC) 1512 Intervening Arts since 2024. Previously, he was a research associate at Cinepoetics – Center for Advanced Film Studies from 2021 to 2024. After studying Film Studies and Comparative Literature at Freie Universität Berlin, he received a doctoral scholarship from Cinepoetics in 2019 and worked as a research assistant at CRC 1171 Affective Societies in 2020.
He is currently working on his PhD project under the working title “Poetologies of Control: Dispositifs of Action and the Media Aesthetics of Digital Games.”
Articles:
(mit Jan-Hendrik Bakels, Björn Hochschild, Christopher Lukman, Thomas Scherer, Raphael Schotten, Alexander Wiese) "Remarks on Video Game Analysis." In: Mediaesthetics – Journal of Poetics of Audiovisual Images 5 (2024). https://doi.org/10.17169/mae.2024.103
"Autocracy for the people. Modes of response-able action and the management of demise in Frostpunk". In: Eugen Pfister/Tobias Winnerling/Felix Zimmermann (Hg.): Gamevironments 13, Special Issue: Democracy dies playfully. (Anti)-Democratic ideas in and around video games, 2020, S. 64-102. Link: https://doi.org/10.26092/elib/402
"Menschen, Monster, Algorithmen: Interface-Inszenierungen im Survival-Horror von Alien: Isolation und Outlast". In: Martin Hennig/Marcel Schellong (Hg.): Überwachung und Kontrolle im Computerspiel. PAIDIA-Sonderausgabe. Glückstadt: VWH 2020, S. 221-243. Auch online erschienen: PAIDIA, Sonderausgabe: Überwachung und Kontrolle im Computerspiel, 25. Juni 2020. Link: https://www.paidia.de/menschen-monster-algorithmen/
"Zwischen Orten und Momenten. Zu James Bennings 11 x 14 (USA 1977)". In: Nach dem Film, 23. Mai 2019. Link: https://nachdemfilm.de/reviews/zwischen-orten-und-momenten-zu-james-bennings-11-x-14-usa-1977
Talks:
"Kadriertes Wasser. Filmische Pools und NOSTALGHIA". Ringvorlesung: Poiesis des Filme-Sehens, Freie Universität Berlin, Seminar für Filmwissenschaft, 04.06.2024.
"Kontrolle – Algorithmus – Handlung". Jahrestagung des Promotionsstudiengangs „Cinepoetics“, Freie Universität Berlin, 03.05.2024.
"Intervallphänomene. Zur ästhetischen Erfahrung informatischer Kontrolle in digitalen Spielen". un:reale Interaktionsräume. Formen sozialer Ordnung im Spektrum medienspezifischer Interaktion. Fachhochschule Potsdam, 4.-5. November 2022, Vortrag am 5. November 2022.
"Kontrolle spüren. Zur Affektivität spielerischen Handelns". Jahrestagung des Promotionsstudiengangs "Cinepoetics", Freie Universität Berlin, 14.-16. Oktober 2022, Vortrag am 15. Oktober 2022.
"Kontrollierte Zufriedenheit. Stadtwelten zwischen Simulation und Fantastik in CITIES: SKYLINES". Fantastische Geographien – 13. Jahrestagung der Gesellschaft für Fantastikforschung, TU Dortmund, 22.-24. September 2022, Vortrag am 23. September.
(mit Raphael Schotten) "‚I find it’s best to wait … for the perfect kill‘. Warten und Handeln als Taktungen der Weltkonstruktion in HITMAN I-III". Online-Vortrag in der Ringvorlesung Fiktionale Welten, Freie Universität Berlin, Seminar für Filmwissenschaft, SoSe 2021.
"Ewige Kindheit, ewiger Tod. Romantische Kindheit und vampirische Finsternis in Låt den rätte komma in (Tomas Alfredson, 2008)". 10. Jahrestagung der Gesellschaft für Fantastikforschung. Das Romantisch-Fantastische – The Romantic Fantastic, Freie Universität Berlin, 18.-21. September 2019, Vortrag am 21. September.
"Zwischen Orten und Momenten. Zu James Bennings 11 x 14". Filmreihe Objectif 16, Berlin, 18. Januar 2019.